Wie gevonden wil worden wil in contact komen met potentiële klanten. Wie met potentiële klanten in contact wil komen gebruikt daarvoor social media. Een profiel op Facebook of Twitter is echter niet voldoende, je moet ook het op de juiste manier gebruiken. Ik hoorde zelfs een klant eens zeggen "waarom moet ik op Twitter, ik wil ze niet alles vertellen wat ik aan het doen ben?!". Inderdaad, dat wil je niet, bedrijven moeten social media namelijk anders gebruiken dan een 15 jarige die elke vrije minuut op los twittert, facebookt of sms't.

Je wilt immers met je tweets en posts je followers geïnteresseerd in je houden en niet afschrikken, hier zijn vijf tips wat je zeker niet moet doen:

1. Te veel twitteren

Dit geldt natuurlijk ook voor Facebook. Op social media actief te zijn is goed, maar je wilt niet dat je followers gespamd worden door je berichten, want dat willen zij ook niet. Als je namelijk te veel berichten schrijft kan het niet alleen gebeuren dat je followers je beu worden en je ontvolgen, maar ook dat je berichten door Facebook of Twitter niet meer getoond worden om anderen de kans te geven. Een vuistregel is vijf posts op Facebook per week of vijf tweets per dag.

2. Onprofessionele etiquette

Gebruik altijd de juiste spelling en grammatica, gebruik geen afkortingen zoals ff, btw, omg, ty, enz. Dit is voor veel mensen die er niet dagelijks mee bezig zijn moeilijk te verstaand en onprofessioneel. Een uitzondering zou misschien kunnen zijn als je target group juist de veel-twitteraars zijn, voor alle anderen gebruik de gewone taal.

3. Te veel zelfpromotie

Wie je volgt wil niet alleen maar reclamespotjes van je zien, maar juist ook meer achtergrondinformatie van je hebben. Zou jij het leuk vinden om van je vrienden alleen maar selfies te zien? Deel dus ook wat je zelf of je bedrijf bezig houdt. Plaats interessante links naar andere artikelen of vertel als er iets grappigs gebeurt is.

4. Niet reageren op followers

Wees blij met je followers en respecteer ze! Als je op Twitter een nieuwe volger krijgt, neem dan contact met hem/haar op en bedank je voor het volgen. Je hoeft niet iedereen blind terug te volgen, ga hier zorgvuldig mee om. Als je niet direct kan reageren kan je een tweet als favoriet markeren en hier later op terug komen.

5. Grof zijn tegen je followers

Dit lijkt vanzelfsprekend. Maar het kan altijd gebeuren dat je een negatieve post of tweet ontvangt. Wees verstandig en ga niet in op een open confrontatie. Als je wilt ga snel en professioneel antwoorden, maar maak er geen heen en weer gevecht van. De politie van New York gaat helemaal niet meer in op negatieven tweets. Je wilt namelijk voorkomen dat het aantal negatieven berichten de overhand krijgt. 

Naar boven