Bekende problemen bij een SEO campagne, of wat mensen willen of verwachten zijn ongetwijfeld  te hoge verwachtingen, een klein, of helemaal geen budget, beslissingen die op je "onderbuik gevoel" gebaseerd zijn i.p.v. een echte keyword analyse en verkeerd geïnterpreteerd klantwensen.

1. Zijn je doelen wel realistisch?

Natuurlijk wil iedereen op positie 1 staan voor al zijn keywords, pagina's en vooral producten. Maar ja, als iedereen dat wil kan dat niet iedereen (voor elkaar) krijgen. Het is onrealistisch voor een beginnende webshop te denken dat het eenvoudig is om binnen een paar weken het zelfde succes te hebben dan bv. Bol.com, Wehkamp of Ikea. Deze bedrijven hebben meerdere mensen in dienst die elke dag voor de vindbaarheid van deze websites werken. Dit betekend natuurlijk niet dat het voor een beginnen bedrijf onmogelijk is om gevonden te worden, maar je moet wel slim op de markt inspelen en weten waar mensen op zoek naar zijn en zo je SEO campagne op slimme keywords aanpassen.

2. Is je tijdschema en budget wel realistisch?

Wil jij ook binnen no-time een succesvolle webshop runnen? Minimale uitgaven, maximale inkomsten? Helaas is het niet zo makkelijk.

Er zijn bedrijven die honderden euro's per maand betalen voor Google AdWords campagnes. Hotels moeten flink in de buidel grijpen om hun advertenties zichtbaar te krijgen om zo veel bezoekers te creëren, want gemiddeld kopen slechts 2-4% van de bezoekers ook daadwerkelijk een product. Denk eraan, niet elke bezoeker koopt ook daadwerkelijk iets online, hoe vaak heb je zelf al webshops bezocht zonder iets te kopen? Dat betekend dat je veel bezoekers nodig hebt om überhaupt een succesvolle verkoop te kunnen boeken. 

3. Heb je wel de juiste keywords?

Je denkt de goede keywords te hebben, waarom? Omdat je denkt je product goed te kennen. Maar ken je ook de mensen die op zoek zijn naar je product? Waar gaan zij naar zoeken? Wat typen zij in Google in het zoekvak? Je denkt het perfecte keyword te weten. Maar ja, hoe vaak wordt daar nou eigenlijk naar gezocht? Is het wel realistisch om met dit keyword in de Google top 10 te komen of is het te algemeen?

4. Levert je SEO campagne wel de juiste bezoekers op?

Het gebruik van de verkeerde keywords kan bezoekers opleveren die eigenlijk niet naar jouw op zoek zijn! Een goede tip is om de bounce rate te controleren voor organische zoekresultaten. Is je bounce rate hoog (dit betekend dat bezoekers je site snel weer verlaten), dan zaten zij dus niet in je doelgroep en moet je proberen je doelgroep op een andere manier te vinden. Heb je algemeen een hoge bounce rate dan is er een ander, veel erger probleem aan de hand. Kijk dan of je website wel logisch is opgebouwd. Kan je makkelijk door je site navigeren, ook ben je op een product of landingspagina terecht gekomen?

5. Heb je een professionele website?

Je website is je visitekaartje online. Niet alleen maar dat, het is je tool om bezoekers aan je te binden, van bezoekers betalende klanten te maken. Het liefst terugkerende klanten!

Denk hier even over na:

  • Is je website oud
  • Ziet je website er professioneel uit?
  • Is je bestelprocedure makkelijk?
  • Is de navigatie wel logisch opgebouwd?
  • Is je website ook op een tablet of smartphone te gebruiken?

6. Schrijf je interessante content?

Als een bezoeker op je website beland is betekend dit nog niet dat hij of zij over je hele website surft. Je moet je bezoeker wel triggeren om ook naar andere pagina's te kijken, hem of haar een teken van vertrouwen geven (keurmerken, reviews, enz.) en hem of haar actief een conversie aanbieden (contactformulier, product bestellen, enz.).

7. Houdt je wel tracking data bij en speel je hier op in?

Allen het constant bijhouden van je bezoekers statistieken, hoe vaak je gebeld wordt n.a.v. een bezoek aan je website en andere klanten feedback helpt om van je SEO campagne een succesvolle ondersteuning van je bedrijf te maken. Een SEO campagne ga je ook niet maar eens per jaar controleren op succes en mogelijke aandachtspunten. Daarom ontvang je bij Zoekmachinevindbaarheid.nl ook elke maand een overzicht van de vorderingen.

Vind je dit interessant? Kijk dan naar onze SEO pakketten om te zien wat wij jouw kunnen bieden!

Naar boven