Dat wij steeds meer op mobiele apparaten op internet surfen is al lang bekend, dat dit ook steeds vaker voorkomt ook. Hoe vaak zit je nou daadwerkelijk nog achter een "old school" computer, is het niet op je werk? Onderweg en ook thuis gebruiken we vaker de mobiele telefoon of de tablet op de bank als we in de reclamepauze net nog even iets op willen zoeken of een tweet over het avondprogramma willen schrijven.

Dit is natuurlijk ook Google niet ontgaan. Google wil immers "de beste resultaten voor je zoekopdracht" aan je presenteren. Maar wat zijn nou "de beste resultaten"? Hier kan natuurlijk veel over gezegd worden, maar ik beperk me even tot wat in de titel van deze blog staat, de impact op SEO van een mobiele website.

Als Google twee (redelijk) identieke pagina's kent, welke van de twee wordt dan hoger in de zoekresultaten getoond? Hier zijn natuurlijk veel factoren voor verantwoordelijk. Maar Google heeft er een nieuwe bedacht: de mobiele compatibiliteit! Dit betekend of je website rekening mee houdt of ze op een grote monitor of op een kleine mobiele telefoon getoond wordt. Het idee erachter is namelijk dat de user experience beter zal zijn als je op je mobiele telefoon er ook daadwerkelijk een aangepaste website kan bekijken dan dat je steeds in en uit moet zoomen om de tekst goed te kunnen lezen omdat de website zich niet heeft aangepast aan jouw beeldscherm.

Als je een website eigenaar bent en je hebt je website bij Google Webmaster Tools aangemeld kan het zijn dat zij jou al een e-mail hebben gestuurd als je site niet goed mobiel beschikbaar is. Dit geeft al aan dat Google bezig is om ook de mobiliteit van je site in de gaten te houden, en dat doen ze niet voor niets!

Maar welke mogelijkheden heb je als je je website "mobiel" wilt maken?

Responsive Design (RWD)

RWD staat voor Responsive Web Design oftewel een pagina waar de vormgeving zich aanpast aan de grootte van het beeldscherm. Dit betekend dat dezelfde pagina geopend wordt op een computer, tablet of mobieltje, maar dat ze er anders uit ziet. Denk aan bv. een betere mobiel toegankelijke navigatie of dat elementen onder elkaar in plaats van naast elkaar komen te staan. Uiteraard kunnen natuurlijk ook bepaalde elementen verborgen worden op een mobiele telefoon. Een grote slider staat prachtig op een grote beeldscherm, maar als deze helemaal verklein wordt op een mobiele telefoon, kan men er ook voor kiezen om deze helemaal weg te laten om zo het overzicht te vergroten.

Voordelen:

  • Je mobiele en niet-mobiele links zijn daadwerkelijk dezelfde. Dit houdt in dat de linkwaarde zich op één pagina concentreert, wat het beste is voor SEO. Er zijn dus geen dubbele pagina's met dubbele content op het net te vinden.
  • Je hoeft ook maar één keer een item te plaatsen omdat je maar één website onderhoudt.
  • Je hoeft ook geen redirects te integreren (dat betekend dat de website een bezoeker doorstuurt naar een speciale mobiele site)

Nadelen:

  • Je moet er rekening mee houden dat alle content op zowel een computer als ook mobieltje werkt (bv. video's of slideshows) en je moet er zelf voor zorgen hoe de inhoud zich aanpast aan verschillende beeldschermen
  • Je moet eventueel een frontend developer voor inhuren die je site responsive kan maken. 
  • Responsive design verandert alleen het design van je website. Ook worden elementen niet getoond worden deze nog steeds geladen. Dit moet toch gedownload worden en maakt je site zo eigenlijk groter dan dat ze lijkt. Zeker op mobiele telefoons wil je zo min mogelijk content laten downloaden om de laatsnelheid te verhogen.

Dynamische website

Een dynamische website laad verschillende inhoud onder andere omstandigheden. In dit onderwerp betekend dit dat een website andere inhoud laad als ze met een tablet of mobiele telefoon geladen wordt. De website is nog steeds dezelfde als daarvoor, je wordt dus niet doorgestuurd naar een andere site, die specifiek voor een mobiele telefoon gemaakt is. Uiteraard moet een dynamische site ook responsive ontworpen zijn. Maar naast de schaalbaarheid wordt ook daadwerkelijk andere inhoud geladen. Zo kunnen er elementen helemaal niet geladen worden, of het gebruikersinterface wordt echt anders weergegeven om zo een betere user experience op een kleinere scherm te kunnen bieden.

Voordelen:

  • Je levert nog steeds slechts één pagina aan Google, de linkwaarde wordt dus niet verdeelt over meerdere pagina's
  • Je pagina zal sneller laden dan alleen met RWD en je kan er meer beïnvloeden hoe de site er onder specifieke omstandigheden er precies uit komt te zien.

Nadelen:

  • Dit is een vrij technische ontwikkeling, er komen dus hogere ontwikkelkosten op je af
  • Mobiele telefoons worden steeds sneller en met dank aan 4G hoeven we niet meer al te lang te wachten als een pagina wat langzamer laadt.

Mobiele website met dezelfde URL

Dit betekend dus dat de gehele website anders wordt geladen als men met een mobiele telefoon er naartoe gaat. In WordPress heb je bv. WPtouch, een plugin die je site helemaal aanpast.

Voordelen:

  • WPtouch is bv. gratis, je kan dus zonder extra kosten een mobiele site hebben

Nadelen:

  • Je hebt er niet veel invloed op hoe je mobiele site eruit gaat zien

Mobiele site met een andere URL

Dit is dus de reeds vaak genoemde redirect. Een bezoeker komt op je site, deze detecteert met welk apparaat je aan het surfen bent en stuurt je eventueel door naar een specifieke pagina. Zo kan je bv. van domein.nl doorgestuurd worden naar m.domein.nl of domein.mobi.

Voordelen:

  • Je kunt specifiek voor verschillende doeleinden een site ontwikkelen
  • De user experience zal hoger zijn dan op een RWD site

Nadelen:

  • Ook dit is vrij kostenintensief
  • Je loopt kans om alles twee keer te moeten doen
  • Je loopt kans op dubbele content als je de scheiding tussen mobiel en computer niet goed werkt
  • Deze methode verbeterd niet je SEO van je huidige site maar stuurt bezoekers door naar een andere website

Conclusie

Voor de meeste websites zal RWD de beste oplossing zijn. Hier hoef je dus maar een website te onderhouden, regel je zelf hoe de website zich aanpast aan mobiele apparaten. Met dank aan steeds sneller wordend mobiel internet zullen ook de laadsnelheden steeds meer acceptabel worden.

Zou je willen weten hoe Zoekmachinevindbaarheid.nl je kan helpen je website mobiel te maken, neem dan contact met ons op!

Naar boven