Keywords zijn de zoektermen waar men in Google en andere zoekmachines op zoekt. Denk aan "vakantie malediven" of "goedkope autoverzekering".

Maar als je echt op zoek bent naar een vakantie op de Malediven en op "vakantie malediven" zoekt, dan vindt je honderden pagina's die wel iets met een vakantie op de Maledieven te maken hebben, maar je zult waarschijnlijk voor bomen de bos niet zien. Deze relatief korte keywords zijn dus handig als je begint aan je speurtocht.

Als je dan een paar avonden op de bank gegoogeld hebt en je weet wat voor een soort vakantie je op de Malediven wilt, ga je waarschijnlijk veel explicieter zoeken. Dan zoek je misschien meer naar "vakantie malediven waterbungalow" of "vakantie malediven mulako-atol". Deze, meer gespecialiaseerde keywords noemen we ook long-tail keywords.

Je kan je voorstellen dat je bij de "gewone" keywords heel veel concurrentie hebt, je zult dan ook pagina's vinden van o.a. Wikipedia, woordenboeken, zeg maar de grote jongens die je altijd wel vindt! In het voorbeeld hierboven zul je snel alle grote touring operators tegen komen. De kans dat een klein hotel hier tussen komt is uiterst klein. Daarom bieden long-tail keywords hier de uitkomst! Niet alleen dat het waarschijnlijker is om in de top 10 van Google te komen, je richt je ook op bezoekers die echt naar jouw product op zoek zijn en die al verder in hun koopproces zijn en dus meer geneigd zullen zijn om een aankoop te doen.

Naar boven