SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Maar wat betekend dat?

Wat is SEO?

Met SEO wordt je website beter vindbaar

Kort gezegd zorg je met SEO daarvoor dat een website beter geanalyseerd kan worden door zoekmachines. Als een zoekmachine (Google, Bing, enz.) een pagina beter begrijpt zal deze hoger in de zoekresultaten staan dan een website die onduidelijk is.

SEO HTML code optimalisatie

Wat is het belang van HTML code en snippets voor SEO?

Het begint allemaal met de code van uw website

Toegegeven, dit is voor veel mensen al te ingewikkeld. In een tijd van eenvoudige CMS systemen en het klik-en-klaar gedrag zijn we minder geneigd om naar de code te kijken die deze systemen leveren. Maar waar wij mensen met onze ogen naar een website kijken, kijken Google en andere zoekmachines alleen naar de code van de website en analyseert zo de SEO waarde van de websites. Bijvoorbeeld wil Google dat de paginatitel in een zogenoemde h1-header staat.

Vergelijk dit met een Word-document. Wat belangrijk is zet men in een titel, of kop. In Word heeft u ook de keuze uit meerdere koppen. De belangrijkste is ook de grootste, dit is zeg maar de titel van het document. Hier vertelt men eigenlijk in een korte zin waar het document over gaat.  In onze SEO check wordt dus ook gecontroleert of elke pagina zijn eigen kop heeft. Zo bestaan er veel HTML-tags die een zoekmachine meer of beter iets vertellen over de inhoud waar deze in staan.

Met rich snippets (een bepaalde opmaak) kunnen producten, agenda items of reviews aangegeven worden. Een bezoeker ziet dit niet, maar een zoekmachine kan deze code beter interpreteren en zo bv. een productfoto, prijs of het aantal sterretjes van een review bij je zoekopdracht naast de resultaten tonen.

Deze extra informatie zorgt ervoor dat iemand meer geneigd zal zijn om zo een resultaat aan te klikken dan een met alleen maar tekst. Dit is dus uit het SEO gezichtspunt heel belangrijk.

Lees meer over de SEO check

Keywordanalyse

Keywordanalyse, landingspagina

Als je voor bepaalde woorden gevonden wilt worden moeten deze ook op je pagina staan.

Dat klinkt heel logisch, toch zou het je verbazen hoe vaak dit over het hoofd gezien wordt. Als men op "gitaarles Amsterdam" gevonden wilt worden moet dit dus ook op de pagina staan. En niet alleen op de pagina, nee! In de titel, omschrijving (meta description), URL en in de pagina-inhoud zelf, het liefst natuurlijk ook weer met een h1-header! Men kan natuurlijk niet alle keywords in een grote titel op zijn homepage zetten, daarom worden bij zoekmachine optimalisatie voor elk keyword een eigen pagina gemaakt. Zo een pagina noemen we landingspagina.

Maar is "gitaarles Amsterdam" wel zo een goed keyword? Om daar erachter te komen wordt een keywordanalyse gemaakt. Hoe vaak zoekt iemand eigenlijk op "gitaarles Amsterdam" of op "gitaar leren in Amsterdam"? Het verschil lijkt klein, maar voor Google kunnen dit twee totaal verschillende zoekopdrachten zijn.

Lees meer over keywordanalyse

Linkbuilding

Wat is het belang van linkbuilding voor SEO?

Weet je nog wat het belangrijkste verschil was toen Google op de markt kwam?

Juist, ze keken niet alleen maar naar de website zelf, maar ook hoeveel andere sites naar deze site linken. Het idee erachter is dat als men vaak gelinkt wordt, men dus voor andere mensen al belangrijk is. Dit beloont Google dan weer met een hogere positie, want belangrijkere pagina's mogen boven niet zo belangrijke pagina's staan.

Het is natuurlijk vrij makkelijk al in bv. tweets naar zijn eigen site te verwijzen. Maar Google wil dat er van zo veel mogelijk verschillende sites naar de website gelinkt wordt, en deze sites moeten iets met jouw product te maken hebben. Wordt een loodgieter gelinkt op een sieradensite is dit niet zo effectief als dat hij bv. op gamma.nl staat.

Lees meer over linkbuilding

Laadsnelheid van uw website

Een snelle website krijgt voorrang

Niemand houdt van een langzame website, Google ook niet!

Google meet de laadsnelheid van de website en houd hier rekening mee bij de positionering. Google wil net als u tevreden bezoekers. Van een langzame website wordt niemand gelukkig, men is sneller geneigd om weg te klikken. Daarom zet Google snelle websites bovenaan.

Natuurlijk is een snelle server het belangrijkst als het gaat om laadsnelheid. Heb je shared hosting op een server waar honderden andere websites op draaien kan dat van invloed op de laadsnelheid zijn. Maar bv. met het minimeren en comprimeren van scripts en styles als ook het optimaal opslaan van foto's kan al een aardige snelheidswinst gemaakt worden.

Houd de site zo snel mogelijk en bezoekers en Google zullen je dankbaar zijn!

Kijk naar onze SEO pakketten

Naar boven